Om beter te kunnen begrijpen in welke modus jouw Sonos speaker staat, is het handig om te weten wat het statuslampje op het Sonos apparaat betekent. Het lampje is niet decoratief, het heeft een functie. Het LED lampje laat de gebruiker weten waar hij mee bezig is.
De kleuren zijn universeel, op elk Sonos apparaat is de betekenis van de lamp hetzelfde. Het blauwe lampje krijg je alleen te zien op een Sonos Move, Roam en Era modellen. De kleuren groen, rood, oranje en wit hebben meerdere betekenissen, lees per kleur in welke modus jouw Sonos speaker staat.
Wil je gelijk navigeren naar de juiste kleur? Open hieronder de inhoudsopgave om achter de betekenis van het Sonos lampje te komen.
Inhoudsopgave
Groen
Wat betekent een groen lampje op Sonos? Het is afhankelijk of het groene lampje stabiel is, knippert, of snel/onregelmatig knippert.
Stabiel groen lampje
Het meest onschuldige lampje van een Sonos apparaat is het stabiel groene lampje. Dit betekent dat de Sonos op “Mute” staat. Hij speelt dus wel, maar geeft op dit moment geen geluid. Drop op de fysieke (of touch) knop op de speaker om het geluid weer harden te zetten. Ook kun je de spraakfunctie gebruiken met het commando: “Hey Google, volume omhoog 20%”. Of gebruik de Sonos App (Android of iOS) om het geluid harder te zetten. Let er op dat er ook muziek speelt, zodat je daadwerkelijk hoort dat hij harder gaat.
Knipperend groen lampje
Als het lampje groen knippert is de speaker klaar voor de eerste installatie. Een Sonos apparaat knippert groen als hij nieuw uit de doos komt en is opgestart, of als je een fabrieksreset hebt uitgevoerd.
Snel of onregelmatig knipperend groen lampje
Dit komt zelden voor en de betekenis is niet helemaal duidelijk. Als het lampje in rap tempo groen knippert kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:
- Van gegroepeerde speakers heeft één of meer een onstabiele verbinding met de router. Probeer een speaker direct te verbinden met de router om het SonosNet te activeren.
- Het Sonos apparaat is vastgelopen. Probeer een harde reset om de Sonos speaker opnieuw in te stellen.
- De speaker is gereset. Stel hem opnieuw in via de Sonos app.
- Defect. Als een reset niet werkt, haal de stroom er 5 minuten af, plug hem opnieuw in en probeer nogmaals een harde reset. Werkt dit niet? Dan heb je waarschijnlijk een kapot apparaat. Neem contact op met Sonos via [email protected] om advies te vragen voor reparatie of vervanging.
Rood
Wat betekent een knipperend rood lampje?
Als het rode lampje op jouw Sonos apparaat knippert heeft dit te maken met een mislukte installatie. Een knipperend rood lampje krijg je alleen als het apparaat is gereset en niet volledig opnieuw is ingesteld.
In schaarse gevallen is een Sonos product per ongeluk gereset. Als je de app opnieuw opent vraagt hij om het apparaat opnieuw in te stellen. Uit automatisme zou je hierop kunnen drukken, maar de installatie niet voltooien. In dit geval gaat de Sonos rood knipperen.
Lampje knippert Rood en Wit
Dit is een indicatie dat de speaker niet correct is geüpdatet. Open de app om te kijken of er een update beschikbaar is voor dit apparaat. Ga hiervoor naar:
- Instellingen
- Kamer
- Controleer op updates
Kom je zover niet omdat het apparaat niet meer zichtbaar is? Start het apparaat dan opnieuw op. Trek de stekker uit het stopcontact, wacht twee minuten en start hem opnieuw op.
Lees ook mijn eerder geschreven artikel: “19 sonos tricks die je nog niet kent” om het meeste uit Sonos te halen!
Oranje
Het oranje lampje (statusindicator) op Sonos heeft twee betekenissen. Het oranje lampje kan branden, of knipperen.
Lampje brandt oranje
Het oranje lampje gaat stabiel branden op het moment dat de Sonos speaker te warm wordt. Trek in dit geval de stekker uit het apparaat en wacht 5 minuten. Steek de stekker weer in het stopcontact en wacht tot hij opnieuw is opgestart en de netwerk verbinding is hersteld. In de meeste gevallen is het nu opgelost en kun je het apparaat weer gebruiken.
Brandt het lampje nog steeds oranje? Kijk dan eerst in de Sonos app of je het apparaat opnieuw kan instellen door een nieuw product toe te voegen. Komt hij niet tevoorschijn in de app? Dan is het verstandig om een fabrieksreset uit te voeren.
Lampje knippert oranje
Mijn ervaring leert dat dit alleen voorkomt als je de speaker aan wilt zetten op de fysieke Play/Pauze knop. Op het moment dat de luidspreker niet weet wat hij af moet spelen knippert hij 5x oranje om aan te geven dat er geen afspeellijst of radiostation in de wachtrij staat.
Lampje knippert oranje tijdens installatie
Tijdens de installatie gaat de speaker ook oranje knipperen. Hiermee laat hij weten dat hij bezig is om de verbinding vast te stellen. Trek de stekker er niet uit als hij oranje knippert.
Lampje knippert oranje & wit
Als het lampje om de beurt oranje en wit knippert wordt het apparaat bijgewerkt naar een nieuwe software. Heb even geduld en de speaker is zo weer klaar voor gebruik.
Ook tijdens het resetten van een Sonos speaker knippert hij een minuut of twee oranje en wit.
In enkele gevallen staat het apparaat vast en heeft hij een storing. Wacht 10 minuten, als hij nog steeds vast staat is het verstandig de stroom er af te halen. Werkt dit ook niet? Reset het apparaat dan. Lukt een reset ook niet meer? Dan is het apparaat waarschijnlijk defect.
Wit
Het witte lampje is een positieve indicatie, als het lampje op Sonos wit brandt gaat het goed en is hij verbonden. Knippert hij wit? Dan is hij verbinding aan het maken met het bekende wifi netwerk. Dit gebeurt meestal nadat de stekker uit het stopcontact is geweest.
Lampje brandt wit
Als het lampje wit brandt, is er in eerste instantie niets aan de hand. Als de statusindicator wit brandt geeft het apparaat aan, dat hij verbonden is en ingesteld op een netwerk. Hij heeft verbinding dus je zou hem moeten zien in de app.
Kun je de speaker niet zien in de Sonos app? Dan zit je hoogstwaarschijnlijk niet op hetzelfde wifi netwerk als de speaker of staat je telefoon nog op 4G. In dit geval heeft je smartphone dus geen verbinding met Sonos. Schakel naar hetzelfde wifi netwerk en het apparaat komt weer tevoorschijn in de app.
Lampje knippert wit
Een wit knipperend lampje houdt in dat de speaker verbinding aan het maken is met het (wifi) netwerk. Het apparaat start opnieuw op, maakt weer verbinding en zal hierna weer stabiel wit gaan branden om aan te geven dat hij klaar voor gebruik is.
Blauw
Het blauwe lampje komt alleen voor op de Sonos Move, Sonos Roam en Era modellen.
Lampje brandt blauw
Als het lampje op de Sonos Move blauw brandt, is er een apparaat succesvol gekoppeld.
Lampje knippert blauw
De Move staat in paringsmodes en kan worden gekoppeld met een smartphone, tablet, laptop of ander audio apparaat.
Lampje brand NIET
Simpel vast te stellen wat hier aan de hand is. Als het lampje op Sonos niet brandt kan dit drie oorzaken hebben:
- Sonos krijgt geen stroom. Controleer of de stekker in het stopcontact zit én of het stopcontact goed is. Controleer het stopcontact door een ander apparaat aan te sluiten op hetzelfde stopcontact. Bekijk ook even de stoppenkast om te zien of er geen stoppen uit zijn.
- Sonos is defect. De voeding van het Sonos apparaat is kapot, stroom wordt niet op de juiste manier verwerkt in de speaker en de speaker functioneert niet meer.
- Het lampje staat uit. Het lampje kan handmatig uitgezet worden in de app. Handig als een speaker in de slaapkamer staat. Lees in mijn eerder geschreven artikel (19 Sonos Tips & Tricks) hoe je via de instellingen het lampje weer aanzet.
Veel gestelde vragen over Sonos lampjes?
Als een Sonos BLAUW knippert, staat hij in koppelmodes. Als hij WIT knippert wordt er een netwerk gezocht. Knippert Sonos rood? Dan is de Sonos niet goed door een update heen gekomen. Knippert Sonos oranje tijdens installatie? Dan moet je opnieuw beginnen met instellen.
Een knipperend lampje op Sonos kan betekenen dat er geen verbinding is, geen bestaande content om af te spelen, de speaker in koppelmodes staat of een fout tijdens het updaten is voorgevallen. Lees in dit artikel per kleur wat een knipperend Sonos lampje betekend.