Het verschil tussen Sonos S1 en S2 app

Het verschil tussen Sonos S1 en S2 apps – Dit moet je doen!

Met ingang van de nieuwe Sonos app is er wat verwarring ontstaan welke app je moet kiezen voor welke Sonos speaker. Om uit de vinden welke Sonos app het beste past in jouw situatie schets ik een aantal mogelijkheden.

Het verschil tussen de Sonos S1 en S2 app is de ondersteuning. De Sonos S1 app ondersteund alle oudere apparatuur, de S2 app is bedoelt voor de toekomst en ondersteund de huidige en toekomstige generatie Sonos. De S1 app wordt na verloop van tijd opgeheven.

Om goed te begrijpen of je nu de S1 of S2 app moet gebruiken kijk je welke apparatuur compatible is met welke app. Houd in gedachten dat een Sonos speaker in de S1 app, niet gegroepeerd kan worden met een Sonos speaker uit de S2 app.

Welke speaker moet in welke app?

De meeste apparaten kunnen in beide apps gebruikt worden. Heb je alleen Sonos apparatuur die in de S2 app kunnen? Kies er dan voor om alle Sonos apparatuur in de Sonos S2 app te installeren. Dus welke app moet je hebben? Bekijk welke app je kunt gebruiken:

Alleen met de Sonos S1 app compatible (oud):

Deze sonos speakers werken alleen met de S1 app

Deze apparaten werken alleen met de Sonos S1 app:

  • Sonos ZonePlayer 80, 90, 100, 120
  • Sonos Zoneplayer S5
  • Sonos Play:5 (Gen 1)
  • Sonos CR200 afstandsbediening
  • Sonos Connect (Gen 1) en Connect:Amp (Gen 1)
  • Sonos Bridge

De Sonos Bridge kun je sowieso beter uit je netwerk halen tegenwoordig. In veel gevallen zit hij de draadloze verbinding nu dwars van Sonos. De Sonos Connect en Connect:AMP eerste generatie herken je aan het Mute knopje Knop Dempen Sonos i.p.v. de tweede generatie die een Play/Pauze knop Sonos Play/Pauze knop hanteert.

Heb je één van deze apparaten? Dan adviseer ik om deze om te wisselen met nieuwe apparatuur, zodat je volledig over kunt stappen naar de Sonos S2 app. Als je niet bereidt bent nieuwe apparatuur te kopen, zal je voor nu de Sonos S1 app moeten gebruiken t.b.v. de bediening.

Bekijk hier alle Sonos compatible met de nieuwe Sonos S2 app op bol.

Heb je hierbij ook nog Sonos speakers die op de S2 app werken? Dan gebruik je de twee apps naast elkaar. Dat gaat goed, totdat je speakers uit verschillende apps wilt groeperen, dat kan niet. Synchroon afspelen is dus niet mogelijk tussen de S1 en S2 app.

Alleen met de Sonos S2 app compatible

De nieuwste apparaten zullen niet meer beschikbaar zijn via de Sonos S1 controller. Met deze speakers moet je gebruik maken van de Sonos S2 app.

Deze sonos speakers werken alleen met de S2 app

Deze apparaten werken alleen met de Sonos S2 app:

  • Sonos Arc Soundbar
  • Sonos Five speaker
  • Sonos Sub (Gen 3)

De apparatuur die alleen maar in de Sonos S2 app kunnen zijn niet ouder dan het jaar 2020. De eerdere Sub’s kunnen zowel in de S1 als de S2 app.

Heb je alleen maar apparatuur wat in de Sonos S2 app moet? Mooi! Dan gebruik je gewoon de Sonos S2 app. Als je al apparatuur hebt staan die alleen maar in de S1 app kan, dan moet je met twee apps werken en kun je geluid niet synchroon laten lopen.

Ons advies: “Vervang Sonos apparatuur die alleen in de S1 app beschikbaar voor apparaten welke ondersteund worden door de Sonos S2 app”

Heb je net een Sonos Arc gekocht maar maakte je ook al gebruik van een Sonos Play:1 of One? Verplaats de Play:1 of One dan van de Sonos S1 app naar de Sonos S2 app!


Sonos apparatuur compatible met S1 én S2

Gelukkig zijn de meeste apparaten geschikt voor zowel de Sonos S1 als de S2 app. Je kunt op deze manier kiezen van welke app je gebruik wilt maken. Kun je naar de S2 app? Doe dit dan, de oude app wordt met de jaren minder ondersteund en zal uiteindelijk verdwijnen.

Sonos s1 en S2 app compatible speakers

Heb je producten die met de S1 en S2 app werken? Dan kun je zelf de keuze maken waar je ze in gaat besturen. Het is verstandig om met de Sonos S2 app te beginnen zodra het kan. Als je geen apparaten hebt die alleen voor de S1 app geschikt zijn, kun je beginnen met het resetten en her installeren van de Sonos speakers.

Bekijk hier alle Sonos compatible met de nieuwe Sonos S2 app op bol.

De volgende speakers kun je gebruiken met de S1 én de S2 app van Sonos:

  • Amp, Port
  • Beam
  • Boost
  • Connect (Gen 2), Connect:Amp (Gen2)
  • Move
  • One (Gen 1, 2, SL)
  • Play:1, Play:3, Play:5 (gen 2)
  • Playbar, Playbase
  • Sub (Gen 1), Sub (Gen 2)
  • Symfonisk plank en Symfonisk lamp

Verschil in werking van de Sonos S1 en S2 app

Sonos verschil S1 en S2 app
Bron: Sonos

Qua uiterlijk en werking lijken beide apps erg op elkaar. De onderste vijf knoppen blijven bestaan, maar zien er iets anders uit. De grote verandering zit hem in de support van Sonos. Langzaamaan zijn de Sonos S1 app niet meer worden ondersteund, net als een smartphone van 8 jaar geleden, die doet nu nog weinig.

In de Sonos S2 app zullen regelmatig nieuwe software en mogelijkheden worden toegevoegd. Met de S2 app is er een grotere bandbreedte beschikbaar voor alle audio apparatuur. Daarbij ondersteund alleen de S2 app producten die vanaf heden worden uitgebracht. In de S1 app gebeurt dit niet, maar worden nog wel bugs opgelost, en blijft de beveiliging up to date.

Upgraden van Sonos S1 naar S2

Upgraden van S1 naar S2 sonos

Om Sonos speakers te upgraden van de Sonos S1 app naar de S2 app volg je deze stappen:

  • Download de Sonos S2 app (voor Android of iOS)
  • Verwijder de Sonos S1 controller app
  • Het Sonos systeem herkent de nieuwe app
  • Volg de stappen in de Sonos S2 app
  • Log opnieuw in bij jouw streamingsdiensten zoals Spotify, Tidal, Deezer etc.

Het vernieuwen van de Sonos app van S1 naar S2 is dus vrij simpel. Een andere manier om alles opnieuw te installeren in de S2 app is het resetten van elke zone (speaker of ander apparaat) en opnieuw instellen in de S2 app. Zo kun je weer helemaal vers beginnen, alles en nieuwe naam geven.

Downgraden van Sonos S2 naar S1

In sommige gevallen is het handiger om terug te gaan naar de Sonos S1 app. Als je bijv. per ongeluk de S2 app hebt gedownload terwijl je S1 apparaten in huis hebt. Nu heb je twee apps waar je uit moet werken, dat is wat onpraktisch. Als alle apparatuur compatible is met de Sonos S1 app is het slim om terug te gaan naar de S1 app.

Producten vanuit de S2 app downgraden naar de S1 app:

  • Reset één voor één de apparatuur (gebruik eventueel deze handleiding)
  • Stel de apparaten één voor één weer in in de S1 app
  • Verwijder de Sonos S2 app
  • Log opnieuw in bij jouw streamingdiensten

Sonos s1 en s2 naast elkaar gebruiken

Wanneer je beschikt over één apparaat die alleen geschikt is voor de S1 of S2 app ga je gebruik maken van twee gescheiden apps. Je gebruikt nu de S1 app én de S2 app. Apparaten die in gescheiden apps zitten, kunnen niet synchroon spelen of gegroepeerd worden. Je kunt de S1 app en S2 app goed naast elkaar gebruiken, mits je de zone’s niet samen wilt gebruiken. Sonos heeft een artikel geschreven over de voor- en nadelen van een gescheiden systeem.

Je kunt de Sonos S1 en S2 app dus niet koppelen, althans, de apparaten. De apps werken naast elkaar goed, het vergt alleen een extra handeling om twee zone’s aan te zetten.

Veelgestelde vragen:

Wat is de juiste Sonos app?

De juiste Sonos app vind u door alleen “Sonos” in te typen in de Google Play Store of Apple App store. De Sonos S1 app wordt niet meer ondersteund.

Wordt Sonos S1 nog steeds ondersteund

De Sonos S1 app wordt niet meer ondersteund door alle verkochten producten van Sonos op dit moment. De juiste app kunt u vinden door “Sonos” in de App store of Play store op te zoeken.

Verschil tussen S1 & S2 app: Conclusie

Het komt er dus op neer dat als je producten hebt die té oud of té nieuw zijn, je moet overstappen naar een systeem met twee apps. In het geval dat de apparatuur té nieuw is, kun je oudere apparatuur migreren naar de S2 app, of moet je nieuwe apparatuur kopen om zo alles weer in één app te krijgen.

Als je apparaten hebt die té oud zijn, laat je alles in de S1 app, totdat je een nieuw apparaat koopt wat alleen maar met de S2 app gebruikt kan worden. Dan vernieuw je de oude apparatuur, of gebruik je twee apps los van elkaar.

Bekijk hier alle Sonos compatible met de nieuwe Sonos S2 app op bol.

 

 

16 gedachten over “Het verschil tussen Sonos S1 en S2 apps – Dit moet je doen!”

  1. Lida Schuurmans

    Ik heb een S1 app. Maar sinds zeker 6 maanden kan ik niet meer inloggen bij sonos op mijn PC. Ik krijg steeds te zien 1 of meerdere speakers zijn niet aangesloten op het systeem. De speaker waar het om gaat volgens sonos is WEL aangesloten!!!! Als ik zeg sluit hem aan dan krijg ik de melding controleer uw verbinding en of de speaker op stroom staat. Kom er NIET doorheen!!!!! Ik heb van alles geprobeerd. Wie o wie kan mij helpen? Ik ben een digibeet van 72 jaar en alleenstaand en ik zou zo graag geholpen worden. Heel veel dank. Lida

  2. Ik heb twee play 1 speakers die ik in de S1 app wil configureren. Maar de app zegt nadat ik in het tijdelijke sonos wifi netwerk zit dat dit product niet compatibel is met de S1 app. Hoe kan ok dit werkend krijgen?
    Mvg.

    1. Goedenavond,

      Wat bedoelt u met het tijdelijke sonos wifi netwerk? Bij Sonos hoef je geen directe verbinding te maken met het apparaat door met zijn wifi te verbinden. Reset de Play 1 (handleiding om de Sonos Play:1 te resetten), sluit de S1 app even af en start hem opnieuw op. Ga via de instellingen in de Sonos S1 app naar “nieuw apparaat toevoegen” en installeer de speaker opnieuw. Op deze manier moet het lukken!

  3. Ik heb 2 play 1, 2 play 3,1 play 5, de playbar en de sub nu heb ik alles op de s2 gekregen behalve de play 5 die moet op de s1 maar dan lopen ze niet synchroon. Nu moet er een app zijn waar je zowel de s1 als de s2 samen kan afspelen zodat ze wel synchroon afspelen klopt dit? Of kan ik de play5 in de container gooien ik word er i.i.g niet goed van. Wie kan mij helpen?

    1. Beste Elly,

      Zo’n app bestaat niet, in de code van Sonos is ook niets dergelijks uit te lezen. Je krijgt de Play:5 simpelweg niet meer synchroon. Behalve als je alles in de S1 laat, wat kan in het geval met jouw apparatuur :).

      Dus twee opties:

      – Apps naast elkaar gebruiken (waarbij de Play:5 niet synchroon kan lopen met de rest).
      – Alle Sonos resetten en opnieuw installeren in de S1 app zodat alles weer synchroon kan spelen (totdat de S1 helemaal niet meer ondersteund zal worden).

      1. Hallo,
        Ik gebruik mijn play 1 en play 3 op mijn S2 app. Nu wil ik een connect aanschaffen om mijn platenspeler op aan te sluiten en over mijn boxen te laten draaien. Nu kan de Connect niet over de S2 app. Welk apparaat moet ik dan aanschaffen die dezelfde mogelijkheden als de Connect hebben maar wel compatibel met de S2 app?

    1. Helemaal mee eens. Ik lees veel enthousiaste berichten over Sonos, maar het ontbreken van een secundaire bleutooth mogelijkheid heeft mij in de praktijk regelmatig gestoord. Het menu van muziekservices vind ik beperkt. En nu bergrijp ik ook dat het systeem in het verleden bepertkte bandbreedte kon verwerken. Waarschijnlijk gebaseerd op oude specificaties van Spotify. Ik gebruik echter alle jaren om deze reden Deezer. Mijn connect 1e generatie gekocht in 2016 staat aangesloten op een hoogwaardige Quad versterker. Ga over stappen op een ander merk. Goodbye Sonos.

    2. ik ben het hier volledig mee eens, hoe is het mogelijk dat apperatuur die enkele jaren geleden is gekocht, nu al ‘ te oud’ is en over een paar jaar, als de S1 app niet meer werkt, onbruikbaar zijn geworden?

  4. Ben het helemaal eens met vorige sprekers! In 2018 3 play 5 gekocht, nu na 4 jaar al oud, 4x 600€ = 2400€ = is afschrijving van 600€ pj. Belachelijk, niet te combineren met beam in s2. Dit is dezelfde tacktiek als van apple om zo steeds nieuwe apparaten te vekopen. Als ze de oude klanten hadden willen pleasen, had ik graag een korting gehad om s1 apparaten om te ruilen voor s2. Blijft ook nog een vraag waarom de play 5 niet op s2 kan, WAAROM?

    Jammer dat de moderator nu niet reageert😏

  5. Voor eigenaren van een “oude” infrastructuur van Sonos is de boodschap inmiddels wel duidelijk: loyaliteit aan het merk geldt niet, we worden afgeserveerd om plaats te maken voor de volgende generatie. Ga over op een ander merk…

  6. En dan komt binnenkort S3, en kan je alle S2 spullen weggooien. Merkwaardig beleid, de beste manier om klanten weg te jagen.

  7. Waardeloos! Veel geld uitgegeven destijds voor de unieke play:5 en vervolgens ook andere ‘nieuwere speakers’ bijgekocht en als dank krijg ik één groot drama, ook met gebruik van de oude app. Ik voel behoorlijk in de maling genomen.
    SONOS never again!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *