Sony tv wel verbonden geen internet

Sony TV wel verbonden maar geen internet: De Oplossing in 5 stappen


We komen het erg vaak tegen, een Sony Android TV die eerste en prima internet verbinding had, maar nu aangeeft: Wel verbonden, geen internet. Ik laat in 5 stappen zien hoe je dat op kunt lossen. Dit stappenplan vereist wel een volledige reset van het televisietoestel. Dat betekend dat hij even opnieuw ingesteld moet worden (kost +/- 5 minuten).

Dit probleem is te herkennen in het menu van de tv, hier geeft hij aan: “Wel verbonden, geen internet” of “Wel wifi, geen internet”. Ook is erg frappant dat Netflix en het Browser wél functioneren en dus gewoon van het internet gebruik maken, buiten deze twee werkt niets. Controleer of Youtube werkt, zo niet? Dan is dit waarschijnlijk aan de hand.

Ontkoppel de decoder

Decoder en providers

De decoder hoeft niet uit of van het stroom, maar de HDMI kabel van bijv. een Ziggo Mediabox Next of KPN Arcadyan decoder zal losgekoppeld moeten worden. Verwijder de HDMI kabel uit de tv kant voor de zekerheid.

De fabrieksinstellingen

Open nu het menu, navigeer naar de instellingen en zoek opslag en herstel. Hier vind je de knop “Fabrieksinstellingen terugzetten”. Druk hierop, kies “Alles Wissen” en bevestig met “Ja”. Hierna zijn alle instellingen verwijderd en zal ook bijv. een Netflix account opnieuw moeten worden ingevoerd.

Stel de tv in op Nederlands, maar kies bij land België.

Bij de eerste instellingen (die je automatisch te zien krijgt, omdat de tv net terug is gezet naar fabrieksinstellingen) hier je voor de Nederlandse taal. Wanneer je (na het inloggen van het Google account) de landkeuze te zien krijgt, kies je België i.p.v. Nederland. Stel verder de Sony tv naar wens in.

Verander de tijd

Er is een probleem in tijdsynchronisatie, dat is de hele reden dat we een ander land kiezen, de decoder tijd komt niet overeen met de tijd die de Sony tv wilt herkennen. Ga nogmaals naar Home, Instellingen en dan Datum en Tijd. Druk nu op: Automatische tijd en datum en selecteer Netwerktijd gebruiken.

Sluit de decoder weer aan

Nu de standaard tijd instellingen zijn aangepast, mag de decoder weer worden aangesloten. De HDMI kabel mag weer in de tv. Als je over een TV knop op de Sony afstandsbediening beschikt, moet je deze weer even instellen, dat hij naar de HDMI verwijst.

Conclusie

Hierna zal de tv weer functioneren zoals het hoort, en zal hij niet meer “spontaan” van het internet af gaan. Het probleem doet zich voor bij Sony Android tv’s uit 2018 t/m heden. Zowel de kleine als grote formatie kampen met dit probleem, de oplossing is nog niet geschreven, behalve deze omweg. Heb jij ook het probleem met de melding “Wel WiFi geen internet”? Volg het stappenplan en je tv doet het weer als vanouds, tot er een update voor komt!

Ook Sony OLED tv’s krijgen vaak de melding: Wel verbonden geen internet. Vrees niet en gebruik deze oplossing!

30 reacties op “Sony TV wel verbonden maar geen internet: De Oplossing in 5 stappen”

    1. Hallo Willem, ik heb mijnSony tv 65xf9005 ingesteld volgens jou beschrijving op land België ivm de internet verbinding. Maar ik kan nu niet meer bij de Bluetooth instelling komen om de airpods te koppelen, groet Leo

  1. Sinds kort heb ik ook problemen om mijn Wifi aan mijn Sony TV KD-55XF8505 te verbinden.
    Toevallig deed dit zijn intrede nadat ik een tidje terug een Wifi Mesh netwerk opgezet had ( Deco M4 units). Ik was in de veronderstelling dat dit systeem en/of het fast roaming principe de problemen gaf. Ik ben (was) van plan het systeem eruit te gooien en over te gaan op andere wifi boosters via het stopcontact. Echter kwam ik dit probleem (met name na stroomuitval) nu ook vaker en vaker tegen. Bij mij staat de klok ook niet op netwerk ingesteld. Sony geeft op de support pagina aan dat dit zou moeten werken met een firmware upgrade een tijdje terug alweer. Niet dus. Herinstalleren en op land Belgie zetten is dan misschien toch de oplossing. Zitten er verder nog nadelen hieraan ? Het land veranderen dus? Ik begrijp namelijk maar niet zo goed waarom dat deze truc zou werken. Ik neem aan dat Sony europese firmware upgrades uitvoert ? zit hier een verschil in per land ?

    1. Beste Thijs, eerlijk gezegd begrijp ik de logica achter deze oplossing ook niet helemaal, Sony wel. Nadat ik deze oplossing heb gekregen van mijn Sony vertegenwoordiger, heb ik echter wel al tientallen klanten blij kunnen maken met de oplossing. That’s all that matters, right?

      Ik neem aan dat er met een update wel een stabiele oplossing zal komen.

      1. Eric Arendshorst

        In onze tv staat bij datum en tijd : automatische tijd en datum
        Uitzendtijden gebruiken.
        Dit in een grijs vakje wat ik niet aan kan passen, ook datum is niet aan te passen.

        Tijd is wel aan te passen.

        Wat nu ?

        Met vriendelijke groet,

        Eric

  2. Exact dit probleem met onze Sony tv. Voordat wij deze oplossing gaan doen, een vraag: is de kalibratie er dan ook uit die wij erbij kochten bij mediamarkt?

    1. Beste Sandra,

      Ja, de kalibratie wordt vastgezet in de beeldinstellingen, deze worden ook gereset helaas. Ik zou even contact opnemen met de Mediamarkt om te vragen wat zij van deze kwestie vinden. Misschien zijn ze gewillig om de kalibratie nogmaals uit te voeren.

  3. Hoi Johnno,
    Je bent een van de weinige die wel de oplossing geeft op internet, het geneuzel van je wifirouter op 2,4 zetten en max 11 kanalen helpt allemaal niet, iig bij mijn sony TV. Ik heb de Expert winkel gebeld en kreeg nagenoeg dezelfde uitleg, en dit werkt gelukkig wel. Land en tijd heb ik niet hoeven aan te passen, maar een harde reset naar Fabrieksinstellingen was de oplossing, immers zonder internet kon de TV geen eigen update meer doen die hij nodig had. Via de reset kan dit wel weer en een nieuwe update heeft dit euvel niet meer, is mij uitgelegd, en het werkte. Net dus als jouw uitleg, bedankt dat je het deelt want er zijn veel sony TV gebruikers bij gebaat onze Expert winkel werd afgelopen maanden hierover platgebeld.

    1. Hallo Johan,

      Graag gedaan, de oplossing met alleen de Fabrieksinstellingen werkt alleen maar tijdelijk ben ik bang. Ik heb het vaker gedaan, maar werd na twee weken weer opgebeld met hetzelfde probleem. De landen wijzigen is de echte oplossing op dit moment. Nog steeds wachtende op een update bij veel modellen van Sony. Misschien dat de update in jouw model wel voldoende is! Duimen maar!

  4. Het zetten van de TV op een ander land is alleen maar nodig al de TV niet voor Nederland gemaakt is. Ik heb een duurder Sony met modelnummer voor Nederland en een goedkopere Sony, niet speciaal ook voor Nederland. Die laatste moest ik op Belgie zetten. Daarna hebben ze het altijd goed gedaan. Vanaf vandaag doen ze het beide niet meer van de kabel, wel Wifi. Wat een onzin is dat accepteer het niet en ga zoeken naar een oplossing.

    Of weet iemand die al, dank dan.

    Jan

    1. Deze oplossing is bedoelt voor toestellen die wel voor Nederland zijn gemaakt. Die ervaren dit probleem. In België heb je dit probleem dus niet. Het werkt alleen met modellen uit 2020/2021. Ik heb dit getest met meerdere OLED tv’s van Sony (AG9, A89, A8 en A9). Daar werkt de oplossing in ieder geval voor. Ook de LED varianten heb ik veelvoudig hiermee werkend gekregen.

      Ook toestellen die op de kabel zitten vertonen dit probleem. Probeer het maar, het werkt.

  5. Bedankt, heb een Sony KD 43XE8099 van begin 2018, dus al 3 jaar. Regelmatig problemen met casten, werkt soms wel, soms niet. Weet niet of dit ook door dit probleem komt, ik gebruik vooral Netflix en dat werkt inderdaad gewoon. Ik heb dit weekend stroomuitval gehad en daarna “Wel WiFi, geen internet”. Je beschreven procedure gevolgd en het werkt weer prima. Nogmaals bedankt.

    1. Super, fijn om te horen! Het probleem met casten zegt mij helaas niets. In principe moet casten beschikbaar zijn vanaf het moment dat de tv aangaat en hij verbinding heeft met het netwerk.

      Controleer voor het casten even of je op hetzelfde netwerk zit (bijv. ook 2,4 Ghz of 5 Ghz). Als dat niet lukt, zal de stekker uit de tv wel helpen. Even stekker eruit, stekker erin. Dan zal de cast functie wel weer verschijnen op smartphone of tablet.

  6. Beste Johnno,
    Wij hadden dit probleem ook met onze sony bravia smart tv.
    We zijn al een tijdje bezig om dit probleem op te lossen.
    Bedankt voor de tip!! Probleem is opgelost.
    Hartstikke bedankt Johnno!!!
    Groetjes John.

  7. Beste, aan mijn Sony tv 2019/2020 staat enkel,op de zijkant van het toestel een aan en uit knop. Maar ik vind geen enkele knop op mijn afstandsbediening, die verwijst naar bovenstaande. We 1 grote knop met: action menu-apps- Home-TV-back- en guide toetsen in de cirkel. Er zit eennetflix knop op de afstandsbediening, en een knop GooglePlay

  8. beste Johnno, heb je ook een oplossing voor de apps die niet meer werken. Sinds gisteren doet Neflix het niet meer. Kan wel kiezen in het Netflix menu maar kan geen serie starten, geeft na 76% laden een fout code. YouTube ed doen het nog wel.. Heb al het bovenstaande al uitgevoerd.

    gr Nathalie

    1. Jazeker, bekend probleem! Log Netflix uit en verwijder hem van de televisie. Download hem opnieuw in de Store van de tv. Log opnieuw in en Netflix doet het weer! Vraag me niet waarom, maar voor mij heeft dit al een aantal keer geholpen!

      Laat maar weten of het lukt 🙂

  9. Ik ben zo onwijs blij met deze info. Al drie dagen bezig geweest en met deze handleiding binnen 5 minuten weer gemaakt.. thank you thank you

  10. Dag Johnno,

    Ik heb sinds dit weekend een Sony Xr-55A84j oled. Schitterende tv. Echter, ‘s avonds valt het internet soms uit. Bij Disney+ wordt dan aangegeven dat we offline zijn. Ook geeft het systeem beperkt internet aan, wel wifi niet verbonden, etc. YouTube werkt dan ook niet. Ook Netflix buffert veel. Het herstelt zich wel weer vanzelf, maar gebeurt regelmatig. Vaak is dit dan na 20.00 uur ‘s avonds. Instelling is land Nederland, taal Nederlands met datum en tijd: uitzendtijd. Mediabox is Ziggo Pace. Kan het zijn dat ik de onstabiele internetverbinding via wifi ook kan verhelpen met land België en taal Nederlands? Tv heeft de laatste update gehad.

  11. Hallo,
    Deze oplossing werkt prima, maar de dag nadien is het weer opnieuw hetzelfde !
    Netflix en browser werken nog, maar Spotify, youtube, Diney+ weer niet.
    Opnieuw de melding dat ethernet niet verboden is.
    Dit terwijl we verbonden zijn met vaste LAN.
    Kan de providor hier iets aan doen (Telenet) of is dit louter een probleem aan de Sony TV?

    Alvast bedankt, Louis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *