Knipperende Pijltjes op Ziggo modem en decoder

Knipperende Pijltjes Ziggo [Connect Box Modem en Mediabox Next]

Knipperende pijltjes op het modem of de Mediabox next geven een probleem, defect of geen verbinding aan. Het probleem is afhankelijk van de kleur van de pijltjes, ook kunnen ze stabiel branden of knipperen.

Knipperende groene pijltjes op het Ziggo modem betekenen dat hij firmware aan het updaten of installeren is of bezig is met de internetverbinding in stand te brengen. Knipperende oranje pijltjes op de Ziggo Mediabox Next betekent dat de tv box geen verbinding heeft met het modem. 

De LED status geeft aan wat er aan de hand is, per status geef ik hieronder aan wat het probleem en de oplossing is.


Pijltjes op de Connect Box (Ziggo Modem)

Rode pijltjes op Ziggo Connectbox modem

Als de Ziggo Connect Box (modelnummer COMPAL CH7465LG-ZG) goed werkt, juist is geïnstalleerd en verbinding heeft, geeft de Connect box geen pijltjes aan. In dat geval hoef je niets te doen en heb je gewoon verbinding met het internet.

Als er wel pijltjes tevoorschijn komen is er wat aan de hand. Wat het probleem is zie je aan de kleur en of de pijtjes knipperen of niet.

Rode pijltjes

Rode pijltjes zijn altijd stabiel en knipperen niet. Er is dus geen variatie in knipperende rode pijltjes en stabiel brandend LED lampje.

Betekenis rode pijltjes

Als de Ziggo Connect box rode pijltjes laat zien, geeft het kastje aan geen internet verbinding te hebben. Er komt dus geen signaal binnen van de muurdoos naar het modem. Of het modem is defect en kan het signaal vanuit de muurdoos niet verwerken.

Oplossing rode pijltjes

De rode pijltjes zijn op te lossen door de volgende stappen te volgen:

  • Controleer eerst of er een internet storing is op jouw postcode via de storing checker.
  • Haal het modem van het stroom, wacht 30 seconden en die hem er weer in.
  • Heb even geduld en wacht tot hij weer opgestart is (+/- 5 minuten).
  • Zijn de rode pijltjes nu weer terug? Controleer dan de of de kabel goed zit aangesloten.
  • Haal de kabel uit de muurdoos en het modem, en doe hem weer terug.
Ziggo Connectbox resetknop

Het laatste wat je kunt doen is het Ziggo modem resetten. Je kunt het modem resetten door aan de achterzijde de reset knop ingedrukt te houden voor +/- 15 seconden (d.m.v. een spelt of smartphone simkaart opener).

Groen knipperende pijltjes

Groene pijltjes die knipperen zullen vanzelf uitgaan of veranderen in rode pijltjes, het apparaat is bezig.

Betekenis groene knipperende pijltjes

Groene knipperende pijltjes hebben drie mogelijke betekenissen:

  • Apparaat is internet verbinding in stand aan het brengen.
  • Het apparaat is een firmware update aan het downloaden en/of installeren.
  • Er wordt een configuratie bestand ingeladen.

Als de Connect Box groen knipperende pijltjes vertoond is hij bezig een internetverbinding in stand te brengen of een bestand te downloaden of te installeren.

Oplossing groen knipperende pijltjes

Het enige wat je hoeft te doen is wachten. De knipperende pijltjes geven aan dat hij bezig is, waarschijnlijk heb je zelfs ook gewoon internet op het moment dat de Connectbox bezig is met het inladen van een firmware update of config bestand.

Groene pijltjes (stabiel) 

Stabiele groene pijltjes op de Ziggo Connectbox is een goed teken. De pijltjes geven aan dat er een internetverbinding in stand is gebracht en dat hij werkt naar behoren. Na verloop van tijd gaan de groene pijltjes weg en is alles op het witte ziggo modem in orde.

Als ze knipperen raad ik je aan een stukje naar boven te scrollen in dit artikel, daar staat een stukje over de groene knipperende pijltjes. Bij stabiel groene pijltjes hoef je niets te doen.

Knipperende pijltjes op Mediabox Next

Rode pijlen op Ziggo Mediabox Next

Knipperende pijltjes op de Ziggo Mediabox Next geven aan dat er iets aan de hand is. Als alles goed zit aangesloten laat deze box namelijk helemaal geen lampjes zien (behalve de aan en uit knop). De statusindicator met de pijltjes kan rood of oranje worden, in beide gevallen is er een probleem.

Oranje knipperen pijltjes

Als de pijltjes op de Ziggo Mediabox Next oranje knipperen, is er een probleem met de verbinding met het modem. De Mediabox next werkt vrijwel altijd met de Ziggo Connectbox, controleer eerst of deze ook pijltjes aangeeft, dan zit het probleem in het connect box modem.

Betekenis knipperende oranje pijltjes op de Mediabox Next

Als de Mediabox Next oranje knipperende pijltjes vertoond is er een probleem met de internet verbinding. De kabel die van het modem naar de Mediabox Next loopt moet je even nakijken.

Met de oranje lampjes laat de box wél weten dat hij de kabel herkent (of draadloze verbinding), alleen dat er niet de juiste informatie binnenkomt.

Oplossing oranje knipperende pijltjes

Oranje pijltjes kunnen meerdere oorzaken hebben, het heeft in ieder geval met het draadloze of bekabelde netwerk signaal te maken. Wat je zelf kunt proberen:

#1 Kijk eerst of er een storing is

Controleer even op de Ziggo storing checker of er een storing is, ik heb wel eens een uur gezocht naar een probleem, waarna bleek dat Ziggo simpelweg onderhoud aan het plegen was.

#2 Bekijk het modem

Kijk of het modem signaal binnenkrijgt en uitstuurt. Controleer je telefoon of de WiFi naar behoren werkt en kijk even of er lampjes branden op de Ziggo Connectbox modem. Branden hier lampjes op? Dan kun je stappen bovenaan dit bericht volgen om het probleem om te lossen.

#3 Heb je een UTP tester?

Als stappen 1 en 2 niets opleverden, zit het probleem dus in het signaal naar de Mediabox Next. Controleer de eerst route van het modem naar de Mediabox. Deze zit verbonden via een UTP kabel, als je een kabel tester hebt, bekijk dan of de kabel nog goed is.

#4 MediaBox Next stroom eraf

Als je geen tester hebt, of uit de test bleek dat alles in orde was, reboot dan de Ziggo Mediabox Next door even het stroom eraf te halen. Trek de stekker eruit of rijk met je hand naar de achterkant van de decoder, hier zit een stroomschakelaar.

Voel gelijk even of het apparaat heet is, oververhitting vind dit soort apparatuur niet leuk. Als het in een nauwe positie in een kastje staat, laat hem dan even helemaal afkoelen voor je de decoder weer aanzet.

#5 Herstart het modem

Als stap 1 t/m 4 niet hebben gewerkt, kijken we verder terug. Het signaal begint immers bij het modem. Haal het modem van het stroom af, wacht even en doe de stekker weer in het stopcontact.

Er zit aan de achterzijde ook een schakelaar om het stroom af te zetten als de stekker wat lastiger te bereiken is. Wacht even 1 minuut met het stroom terug te doen.

Het opnieuw opstarten van het modem kan tot 5 minuten duren, heb geduld, hij start vanzelf weer op.

#6 Mediabox resetten

Als dit allemaal niet werkt heb je de mogelijkheid om de mediabox te resetten. Dit doe je door de – toets (min toets) en de Stand-by toets (LED rechts aan de voorkant) ingedrukt te houden terwijl je de stekker weer in het stopcontact steekt.

Houd deze knoppen zo’n 10 á 15 seconden ingedrukt en de Mediabox next is weer terug naar zijn originele fabriekinstellingen.

Let op: de Mediabox moet tijdens dit proces verbonden zijn met een netwerk kabel aan het Ziggo modem.

#7 Defecte decoder

Als al deze stappen niet hebben gewerkt, ben ik bang dat de decoder defect is. Neem contact op met Ziggo, en ze regelen een nieuwe box.

Rode pijltjes (continu brandende LED)

Continu brandende Rode pijltjes geeft aan dat er geen verbinding is met het netwerk. Je kunt waarschijnlijk wel tv kijken, maar geen gebruik maken van de smart- en terugkijk functies op de Mediabox Next.

Betekenis rode pijltjes

Op de mediabox rode pijltjes indiceert dat de Mediabox Next geen internet verbinding heeft. Er komt geen signaal binnen.

Oplossing rode pijltjes op de mediabox

  • Controleer of er een internet storing is op Ziggo.nl
  • Kijk of het modem nog werkt en of er lampjes branden
  • Controleer bekabeling tussen het modem en de decoder
  • Probeer een andere netwerk kabel (ook als je WiFi gebruikt)
  • Haal de stekker uit de Mediabox en wacht 1 minuut, doe hem weer terug
  • Haal de stekker uit het modem en wacht 1 minuut, doe hem weer terug
  • Reset de Mediabox Next als niets helpt

Als je alle stappen hebt gevolgd en je modem gewoon werkt naar behoren heb je waarschijnlijk te maken met een defecte decoder. Ook de Mediabox Next kan kapot.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *